2de Bataljon Motorwielrijders Ardeense Jagers

Situatie op 10 mei 1940

Type Versterkings- en Opleidingsbataljon
Ontdubbeld van 1ste Regiment Ardeense Jagers
2de Regiment Ardeense Jagers
3de Regiment Ardeense Jagers
Taalstelsel Franstalig
Onderdeel van Versterkings- en Opleidingscentrum Ardeense Jagers
Bevelhebber Kapitein-commandant A. Javaux
Standplaats Charleroi
Samenstelling 1ste Compagnie Motorwielrijders Versterking (Lt G. Jamotton)
2de Compagnie Motorwielrijders Instructie (Cdt P. Clement)
3de Compagnie Anti-tankkanonnen C47 Versterking en Instructie (Lt C. François)
4de Compagnie Mortieren M76 Versterking en Instructie (Lt M. Rahier)

Tijdens de mobilisatie

ChATijdens de mobilisatie wordt in maart 1940 een tweede bataljon motorwielrijders voor de Ardeense Jagers opgericht door het VOC ChA. Het VOC staat in voor de opvang en opleiding van de versterkingen bestemd voor de Ardeense Jagers en is gestationeerd te Charleroi.

Het 2 Bn Moto ChA blijft tot en met de algemene mobisatie een eenheid met een beperkt kader. De nieuwe miciens van de klas 40 toegewezen aan de motorwielrijders van de Ardeense Jagers worden bij mondjesmaat overgeheveld naar het nieuwe bataljon. Verder kijgt de eenheid ook de van mobilisatie vrijgestelde reservisten toegewezen die pas zullen opgeroepen worden om het 2 Bn Moto ChA te vervoegen na het afkondigen van de algemene mobilisatie op 10 mei om 06u00.

Net zoals alle andere eenheden van de VOC’s heeft ook het 2 Bon Moto ChA reeds om middernacht het bevel ontvangen zich klaar te maken voor de aftocht naar zijn oorlogskantonnementen.

Men vreest immers dat de reguliere kazernes van ons leger gebombardeerd zullen worden en de eenheden van de VOC’s moeten zich door een onmiddellijke verhuis naar diverse kleinere dorpen en steden in West- en Oost-Vlaanderen in veiligheid stellen. Voor het 2 Bn Moto ChA is de voorziene bestemming het dorp Sint-Gillis-Waas.

De staf van het VOC/ChA komt aan te Sint-Gillis-Waas, gevolgd door haar eenheden. Naast het 7ChA arriveren eveneens het 2de Bataljon Motorwielrijders en het Bataljon Grenswielrijders. Het VOC/ChA beschikt ook nog over een schoolcompagnie die de onderofficieren in opleiding moet opvangen nu de scholen van het leger gesloten zijn.

De verschillende eenheden worden in hun kantonnementen geinstalleerd. Met de beschikbare zware machinegeweren wordt gepoogd om de luchtafweer van de kantonnementen te verzekeren.

De komende dagen zullen de opgeroepen reservisten toekomen bij het 2 Bn Moto ChA. De meesten zullen een lange en moeilijke reisweg afleggen en raken nu het openbaar vervoer grondig verstoord is slechts met moeite in Sint-Gillis-Waas. Op de slagorde van het 2 Bn Moto ChA zijn zo’n 750 militairen voorzien.

Alle eenheden van de VOC’s ontvangen het bevel om zich klaar te maken voor de aftocht naar Frankrijk.

Het bataljon scheept in op een trein in het station Sint-Gillis-Waas op de voormalige lijn 54 Mechelen – Sint-Niklaas. Deze trein maakt deel uit van een colonne van vijf treinladingen die het gros van het VOC/ChA afvoeren naar Frankrijk.

De reis door ons land verloopt langzaam maar toch relatief vlot. De bevelhebber van het VOC/ChA, Generaal-Majoor Lambert, aanschouwt de voorbijtrekkende treinen in het station van Moeskroen.

De vijf treinen passeren Orleans waar Generaal Lambert contact opneemt met het commando van de VOC’s. Die sturen de Ardeense Jagers verder naar de Pyreneeën.

Het 2 Bn Moto ChA wordt na een kort oponthoud in Argelès-sur-Mer nabij Perpignan doorgestuurd naar Pont-Saint-Esprit in de Gard. De colonne van vijf treinen van het VOC/ChA zet zich opnieuw in beweging.

Het bataljon komt aan te Pont-Saint-Esprit.

Na de capitulatie

Het bataljon wordt ontbonden op 24 juni en verdwijnt van de slagorde na de reorganisatie van de Versterkings- en Opleidingscentra.

Slachtoffers

Geen gesneuvelden bekend.

Bibliografie en Bronnen

  1. Jamart, J., 1994, L’armée belge de France en 1940, Bastenaken: Schmitz.